Pages Menu
TwitterRssFacebook
 

Categories Menu

Posted by on kw. 15, 2021 in Remont i budowa |

Zgrzewanie kołków i wyroby gumowe

Zgrzewanie kołków i wyroby gumowe

Produkty gumowe w przemyśle

Wyroby gumowe produkowane są do wykorzystania nie tylko w przemyśle ale również w motoryzacji czy nawet w medycynie. Koncentrując się tylko na wyrobach gumowych w przemyśle znajdziemy je tak na prawdę wszędzie  czy to jako uszczelki czy opony do pojazdów. Tak samo jak są opony letnie i zimowe to właściwości gumy mogą być różne. Wszystko zależy od proporcji mieszanki gumowej i kauczukowej. Dobierając odpowiednie składniki powstają gumy o różnych zaletach i wadach na przykład mogą posiadać odporność na wysoką lub niską temperaturę, albo mogą być odporne na działanie olejów lub innych rozpuszczalników. W przemyśle wyróżniamy dwa główne typy gum, a są nimi guma naturalna czyli bardzo gęsty wycinek z pni i gałęzi. Natomiast drugą jest tak zwana guma arabska, jest to wysuszony sok z akacji, jej zastosowanie wykorzystywane jest do produkcji różnego rodzaju farb lub klejów. Dla przykładu oring, jest to gumowa uszczelka z wyglądu przypominająca pierścień. Produkuje się go z kauczuku akrylonitrylo-butadienowego i może pracować w zakresie temperatur od -20 do +200 stopni Celsjusza. Oprócz zwracania uwagi na temperaturę w jakiej nasza guma będzie pracować równie ważne jest ciśnienie. Gdy będzie za wysokie guma podczas pracy nie wytrzyma natężenia. Jedną z głównych zalet gumy jest wysoka odporność na temperatury. Guma zachowuje swoje właściwości w temperaturze od -60 do +220 stopni. Wadą jest wydzielający się dym podczas spalania który jest jedyny w swoim rodzaju, jest bardzo uciążliwy i nie do przezwyciężenia.

Przypawanie kołków

Zgrzewanie kołków polega na niczym innym jak przymocowywaniu metalowych sworzni do elementów stalowych. Na ogół wyróżniamy dwie metody przypawania a mianowicie jest to przypawanie kondensatorowe i przypawanie łukowe. Pierwsza z nich polega na tym, że po uruchomieniu pistoletu, jego końcówka spawalnicza inicjuje łuk elektryczny który topi koniec kołka i nadtapia podłoże co powoduje lepsze połączenie elementów. Sam kołek utrzymywany jest do momentu ostudzenia materiałów. Pistolety do tego typu łączenia są zazwyczaj na baterie. Dodatkowe jego zalety to brak przebarwień metalu oraz możliwość pracy na cienkich grubościach blachy bez jakichkolwiek odkształceń. Na ogół metodę tę stosuje się do przypawania kołków o średnicy maksymalnie do 9 mm. Drugą z metod jest spawanie łukowe polega na ręcznym ustawieniu kołka za pomocą pistoletu na elemencie zgrzewnym. Po tak zwanym zajarzeniu łuku następuje stopienie kołka wraz z podłożem. Warto pamiętać aby przed spawaniem na kołek nasunąć specjalny pierścień w celu lepszego stopienia. Łączenie polega na tym, że kołek znajduje się w rowku spawalniczym do momentu ostygnięcia materiału. Cały proces trwa około sekundę. Ta metoda stosowana jest do kołków o średnicy powyżej 6 mm. Tak samo kiedy pracujemy na grubszych elementach, zalecane jest stosowanie właśnie zgrzewania metodą łukową. Zarówno pierwsza jak i druga metoda łączenia kołków jest bardzo szybka i nie wymaga specjalnych umiejętności.